maandag 21 april 2014

Pasen voorbij...




De klokken kwamen uit Rome, vulden straten en pleinen, strooiden eieren in het rond. Daarna vlogen ze allen naar hun plaatsen in de torens. Zij kennen de weg, want ze doen die al jaren. Sommige klokken zijn meer dan honderd jaar oud. Maar op een torenklok komt niet zo gauw sleet. Vandaar. Ik, met mijn 75 lentes zie me zo'n tochtje niet meer afleggen. Wat ik wel kan en deed, is een briefje schrijven naar Rome, met de vraag dat de klokken zeker zouden langskomen. Immers, onze kleinkinderen zaten al op hete kolen. In andere jaren landden ze in Afrika. Zouden ze Vlaanderen weten liggen? Zo'n klein lapje grond, in vergelijking met het immense Afrika? Wat onze kleinkinderen nog niet weten is dat die klokken in vele oorlogsgebieden in Afrika en elders in de wereld, helemaal niet kunnen landen. Nog minder zijn ze op de hoogte van het feit dat vele kerken worden vernield, en de klokken geen kracht meer hebben om hun vleugels uit te slaan. Gelukkig dat ze alle ellende van de wereld nog niet op hun kleine schouders moeten nemen. 
Maar de ellende is er, en vele kinderen worden er door getroffen, zelfs hier in ons landje van belofte. LICHT, VREDE, VERRIJZENIS, NIEUW LEVEN, dat is was Pasen echt betekent. Klokken, die horen er al eeuwen bij en eieren van paaskippen, maar ook chocolade uit de "derde" wereld. Werden de boeren en hun helpers eerlijk betaald, voor het vervaardigen van deze, zo gegeerde lekkernij. Zodat hun kinderen niet moeten werken, maar naar school kunnen gaan? 
O wereld van rijkdommen, boven en onder de aarde. Maar dikwijls zo slecht verdeeld. Waar de ene in overdaad leeft en de andere aan ondervoeding sterft. PASEN, vooraf gegaan door 40 dagen vasten. Vasten, wat betekent dat? "Soberheid," in woord en daad. Niet 'ik' maar de ander. De ander die alleen door hulp van derden geholpen kan worden, misschien zelfs gered. 
Misschien was Pasen voor U een tijd van herbronning. Misschien was het vooral vakantie! Wij hebben niet het recht om over elkaar te oordelen, maar ik ben steeds geïnspireerd geweest door voorbeelden van mensen die wijs waren en Jezus' Paasboodschap begrepen hadden. Ik dank U indien U zo iemand bent, die mij op weg zet. Want ieder van ons leeft in een wereld met al zijn verleidingen en allemaal kunnen wij hulp gebruiken, om te worden: minzaam, vredevol, dankbaar en delend, met allen die zorg en hulp nodig hebben. 
Vreugdevolle lentetijd 
ria39



4 opmerkingen:

A van de Aa zei

Kromme wereld leven we he .....
Pasen was voor ons een gewone dag, als alle dagen van deze tijd, zij het een dagje extra vrij, maar gewoon als altijd... maar ja is dat sober ... ???
Voor ons wel, maar voor vele .... zou het een ongekende luxe... van geen honger hebben......zijn.
De werled is verre van recht(vaardig).

ria zei

A van de AA, dank voor dit betekenisvolle antwoord.
Toch zijn er velen, gewone mensen,
die het anders zouden wensen
en er veel voor over hebben.

Dank voor die fijne reactie.
ria39

A van de Aa zei

Er zijn vele gewone mensen,die veel graag anders zouden wensen, maar ik vraag me af of er genoeg van die gewone mensen zijn tegenwoordig om dat wensen realiteit te maken.

ria zei

je hebt gelijk, het is ook niet gemakkelijk.
maar dichtbij in eigen kring beginnen,
dat is al een stap vooruit.
en van elkaar leren...zo heb ik ook
van onze kinderen geleerd, en niet
zij alleen maar van ons,
een wisselwerking.

dank dat u meedenkt.

groetjes,
ria